Hudcancer kan drabba alla!

Under hösten 2011 upptäckte jag och min sambo Dennis en mycket mörk leverfläck på ryggen som inte hade funnits där tidigare som vi vet om. I oktober månad fick jag tid för ett besök på min vårdcentral och visade upp leverfläcken. Läkaren ansåg att den var godartat men att jag skulle ha uppsikt, tre månader senare blev leverfläcken ljus i mitten och jag kontaktade vårdcentralen igen för ett besök. Under detta besök valde läkaren att ta bort leverfläcken med lokalbedövning och jag gick därifrån med två stygn.
 

Självklart far det runt massor av tankar i mitt huvud under hösten, kan de vara hudcancer eller något annat? Jag kunde tyvärr inte göra så mycket mer än att vänta på beskedet från patologen där min leverfläck hade skickats tills efter operationen. Eftersom både min mormor och min mamma har tagit bort hudförändringar.

 

Ungefär två veckor senare efter operationen i januari 2012 får jag ett oförglömligt samtal som är svårt att glömma. När jag hör min mobiltelefon ringa och tittar på displayen: Dolt nummer. När jag ser detta är min första tanke att de är någon från sjukhuset som ringer.  De är min läkare från vårdcentralen som ringer och ska lämna besked från patologen.

 

Du har hudcancer, malignt melanom säger han och förklarat att den är i grad 2. Jag är i chock jag vet inte vad jag ska säga till honom eller hur jag ska reagera.  Det enda jag hör är att du har cancer. Eftersom jag läser till sjuksköterska vet jag vad malignt melanom (malignt = elakartad) innebär och försöker ställa frågor: Vad kommer att hända nu? Vad ska jag göra? Hur farligt är det? Men tyvärr går inte många av svaren från läkaren in i mitt huvud för jag hör fortfarande bara ordet cancer.

 

Jag gråter, är rädd och är i chock när samtalet är över. Jag vet inte vart jag ska ta vägen vill bara prata och vara med mina föräldrar. De är dock inte så lätt efter som de bor över 20 mil härifrån och Dennis måste ta bussen till skolan i Kalmar. Dennis ville verkligen inte lämna mig just då, men hade tyvärr inget val eftersom han hade en viktig sak i skolan den dagen.  Min närmsta vän Mia var snäll och kommer över till mig när Dennis hade gått. De betydde otroligt mycket just då och gör fortfarande. Vi pratade inte mycket, men de var bara skönt att ha någon där.

 

Några dagar senare efter samtalet ska jag tillbaka till vårdcentralen för att ta bort stygnen. Min mamma och mormor har kommit till mig som stöd. Min mamma och jag får träffa läkaren under mitt besök där han får förklara allt igen för mig.

 

Han förklarade att leverfläcken visade sig vara malignt melanom i grad 2 och melanomet ska vara bort opererat redan nu eftersom den inte var så djup. De finns särskilda föreskrifter om just hudcancer och detta innebär för mig att jag måste göra en utvidgad operation där leverfläcken har varit för att helt säkerhetsställa att den är helt bort opererad och att den inte har spridit sig i den friska huden runt omkring.

 

I februari månad 2012 fick jag en tid till kirurgmottagningen för att göra en utvidgad operation. Hela min familj kom ner till denna dag och som stöd. Efter en natt med knappt ingen sömn var det dags att gå till kirurgmottagningen hela min familj och Dennis följde med som stöd. Pappa följde med mig i operationsrummet och var där under hela operationen som skedde under lokalbedövning. De var tvungna att ta bort 5 cm i varje riktning och ner till ryggraden där leverfläcken hade suttit enligt föreskrifterna som de följer. De krävdes ett antal bedövningssprutor för att jag inte skulle känna något. Den hudbiten som opererades bort skickades till patologen igen för att se att de inte finns något kvar av melanomet. Efter operationen frågade den assisterande sjuksköterskan till kirurgläkaren som gjorde operationen om jag ville se hudbiten som de hade tagit bort och de ville jag. De såg ganska otäckt ut, men jag kunde se hur alla hudlager ser ut som jag har läst om under utbildningen.

 

Någon vecka senare efter mycket smärta i ryggen på grund av att huden på ryggen måste anpassa sig efter den nya formen där det har försvunnit flera cm hud får jag ett brev hemskickat från läkaren på vårdcentralen. Där det står att svaret från patologen att de inte finns några rester kvar av malignt melanomet utan allt är nu bort opererat och när jag läste detta var det som en sten föll från bröstet av lättnad. Nu är jag frisk och behöver inte tänka mer på att jag har cancer för nu är den borta!

 

Anledningen till att jag skriver om det här är för att jag både läser och hör om att hudcancer ökar idag. De är så lite som krävs för att få hudcancer för vissa hudtyper och vi måste vara mer rädda om vår hud och skydda oss. De krävs att skydda sig från att bränna sig i solen, högre solskyddsfaktor och kortade tid i solen och ha uppsikt över sin kropp speciellt efter sommarmånaderna och efter en utlandsresa.

 

Jag fick råd av hudläkaren som jag fick träffa efter den utvidgade operationen att när jag tittar på mina leverfläckar ska jag titta efter de tre F:en om det sker någon förändring inom 3 månader:

·         Förändring - snabbt

·         Färg - mörk

·         Form – oregelbundenhet

Ta kort med mobilen eller en kamera på en leverfläck är ett annat tips du kan göra om du är fundersam över någon leverfläck för att se om de sker någon förändring, de är ett enkelt knep för att följa upp leverfläcken.

 

Jag fick antagligen mitt melanom efter min utlandsresa till Thailand våren 2010 där jag brände kroppen ordentligt trots hög solskyddsfaktor. Jag har hudtypen som bränner sig lätt, därför har jag alltid fått smörja in mig med högre solskyddsfaktor, men ibland är det inte tillräckligt i alla fall inte i vissa länder utomlands och de vet nog de flesta om att vi måste skydda oss mer då eller de hoppas jag på att den informationen har nått fram. Jag är lite rödlätt, har fräknar och är ganska ljus hy, därför bränner jag mig lätt i solen. Jag kan få färg och bli brun de kan jag, men oftast blir jag röd.

 

För att förtydliga vad grad 2 innebär med malignt melanom är att de finns 4 stadier.

Vid stadium I-II finns ingen känd spridning, varav stadium I utgörs av tunnare hudmelanom.

Stadium III innebär regional spridning till närmsta dränerande lymfkörtelstation. Dessa finns i armhålor, ljumskar och hals. (melanomforeningen.se)

Såhär såg min leverfläck ut innan den började ljusna i mitten.
 
 
Såhär ser mitt ärr ut efter den utvidgade operationen som skedde för lite mer än 1 år sedan.

 

Slutligen är jag glad över att inte har cancer idag och jag vill verkligen tacka för allt stöd jag har fått av mina nära och kära, de betyder otroligt mycket! Man är så utlämnad när man får ett sådant besked och känner sig ensam. Därför är det så viktigt att ha någon där och prata med för de är något man behöver bearbeta och ibland klara man inte de själv. Jag är så glad att jag har haft Dennis och min familj vid min sida hela tiden. De är guldvärt! <3

 

Nu har jag köpt ett armband hos ungcancer.se för att stödja deras verksamhet och de känns helt rätt att göra de eftersom jag har gått igenom detta!

Stöd ungcancer ni också!

 

Om ni har några frågor om detta kontakta mig via mail: [email protected]

Skött om er och var rädd om er hud!

Kram Malin

#1 - - Jennifer:

<3